Heet, heet, heet!

Ook hete hangijzers gaan deBurgers niet uit de weg. Neem nu mobiliteit, een onderwerp waar iedereen, en zeker ook elke politieke partij een mening over heeft. In verkiezingsdrukwerk allerhande zal weer een opbod aan maatregelen gedeeld worden. Maar daarbij houden ze geen rekening met wat de inwoners van die straat of wijk werkelijk willen.

Mobiliteit is een complex gegeven, als men dit direct in een burgerraad gooit zou die wel eens lang kunnen duren vooraleer er overeenstemming is.

Gelukkig bestaan er nog andere middelen om burgers te laten participeren aan het beleid. Als eerste is er een overzicht nodig van de noden en verzuchtingen van de inwoners. Dit kan door een buurtnota op te stellen. In een buurtnota geven buurtbewoners hun mening over de ambitie, visie en gevoeligheden voor hun straten én haar omgeving. Dit gaat breder dan alleen maar mobiliteit: groenvoorziening, sociale samenhang, veiligheid, … zijn thema’s die in de meeste buurtnota’s terugkomen. Ook is het duidelijk dat de noden van de buurt rond de Meirhoeve anders zijn dan die van De Hei, Grobbendonk centrum of Langenheuvel.

#glosse deBurgers: Een goede opdeling van Grobbendonk in relevante wijken is hierbij van groot belang. Voer voor een werkgroep?

Thema’s zoals groen of het bevorderen van sociale cohesie kunnen uitgewerkt worden door de buurt en via een buurtbudget gefinancierd worden. Buurtbewoners kunnen helpen bij de realisatie van deze projecten.

Zie ook de blog van deBurgers: van buurtnota naar buurtbudget

Mobiliteit is grensoverschrijdend… straat, wijk, gemeente…

Mobiliteit echter is – meestal – wijkoverschrijdend. Daarom worden de bevindingen van alle buurtnota’s besproken tijdens een burgerraad om te voorkomen dat een oplossing voor een bepaalde wijk negatieve gevolgen zou hebben voor een andere wijk. Zo kan enkel richting invoeren of een fietsstraat aanleggen invloed hebben op de verkeersstromen in aangrenzende straten.

Werkgroepen rond bepaalde thema’s kunnen indien nodig opgericht worden. Die kunnen overgaan tot plaatsbezoeken om inzicht te krijgen in de problematiek. Zij bekijken ook de invloed van aanpassingen op andere regelgeving. Zo gelden er bijvoorbeeld verschillende regels voor parkeren binnen en buiten de bebouwde kom, iets waar rekening mee gehouden moet worden bij een eventuele aanpassing van de bebouwde kom.

#glosse deBurgers: een plaatsbezoek is één van de mogelijkheden om burgers te betrekken bij het beleid.
Meer mogelijkheden worden voorgesteld in het boek “45 methodieken voor lokale beleidsparticipatie”. Deze publicatie vind je terug op de boekenplank van deBurgers

Al de gegevens van buurtnota’s, werkgroepen, burgerraad, … worden door de administratie verwerkt en besproken in werkgroepen, op de burgerraad of op andere bijeenkomsten van de inwoners. Na een beslissing van de burgerraad wordt dit als uitgewerkt agendapunt doorgegeven aan de gemeenteraad, al dan niet via een omweg langs een studiebureau dat aan de hand van de gegevens maatregelen op maat van Grobbendonk kan uitwerken.

De echte gemeente in beweging, een visie op de toekomst uitwerken!

Tot zover de lokale kijk op mobiliteit. Grobbendonk werkt samen met andere gemeenten in vervoersregio’s en dergelijke. Ook hier is het belangrijk dat de verzuchtingen van de inwoners op een correcte manier vertaald worden. Wat met de dienstverlening van De Lijn. Hoe pakken we de modal shift aan? Wat met deelfietsen en deelauto’s?

#glosse deBurgers: Modal Shift: duur politiek marketing modewoord om aan te geven dat er volgens politieke beleidsmakers een verschuiving van transport nodig is: van auto naar trein naar fiets naar …

Deze beslissingen nemen de inwoners van Grobbendonk en deBurgers niet alleen. Er zal contact gezocht worden met specialisten ter zake. Alleen al om zijn afwijkende kijk op mobiliteit kunnen de ideeën van “De andere kris Peeters” niet ontbreken, al was het maar om de vastgeroeste ideeën eens goed te kietelen.